Brisbane, Nieuw-Caledonië en Vanuatu - Reisverslag uit Efate, Vanuatu van Daan Heimans - WaarBenJij.nu Brisbane, Nieuw-Caledonië en Vanuatu - Reisverslag uit Efate, Vanuatu van Daan Heimans - WaarBenJij.nu

Brisbane, Nieuw-Caledonië en Vanuatu

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

17 December 2013 | Vanuatu, Efate

Brisbane

Wat is Brisbane een leuke stad!! Alles heel relaxt, laid back, no nonsense: heerlijk! Ik moest in het begin wel wennen aan de benadering in bijvoorbeeld de bus of winkel: 'Hey mate, how are you?' En dan moet je dus ook wat terug zeggen. In Nederland zouden we nooit zeggen: 'Hey vriend, hoe is het?', althans, niet tegen vreemden. Brisbane beviel me erg goed. Zane en Jack waren geweldig voor me. De eerste twee dagen was mijn lichaam nog aan het wennen aan het tijdsverschil en de lange reis. Daarna veel leuke dingen gedaan. Een must-see is de Steve Irwin Zoo. Erg mooi! Geweldige shows!
Daarnaast heeft Zane me natuurlijk de stad laten zien en zijn we naar het lokale culturele centrum geweest. Zane moest daar tolken en ik heb me gemengd tussen andere tolken en doven en heerlijk genoten van een goede show.

Nieuw-Caledonië en Vanuatu
Nieuw-Caledonië is een Frans overzees gebied in de Stille Oceaan. Het is een eiland waar ik al heel lang naartoe wil. Zeker tien jaar geleden had ik een penvriend die hier vandaan kwam. Nieuw-Caledonië was de eerste bestemming van mijn reis die ik samen met Rowin deed. Het eerste dat ons opviel waren toch wel de prijzen. Het is een enorm duur eiland. Inmiddels ben ik een heel goede budgetreiziger geworden, dus hup naar de winkel voor jam, stokbrood en andere dingetjes! Om een voorbeeld te geven: we zaten in een goed tweesterrenaccomodatie vlakbij de hoofdstad Nouméa. Het ontbijt kostte daar €25,- pp/pd. Enorm prijzig als je het mij vraagt.

De eerste dag hebben we de hoofdstad bekeken en lekker liggen zonnen. De tweede dag een auto gehuurd waarme we naar het noordelijkere Boulouparis zijn gegaan. Niet dat er veel te doen was, maar de omgeving was wel erg mooi weer.
Na drie dagen Nieuw-Caledonië, hadden we een vlucht naar Port Vila, de hoofdstad van Vanuatu. Via de penvriend uit Nieuw-Caledonië, was ik al een half jaar in contact met Seb. Seb werkt bij het toeristenbureau van Vanuatu en voorzag ons voor aankomst al van een hoop tips. Een dag voor aankomst liet hij weten dat hij ons wel kon ophalen en, als we het leuk vonden, had hij in het weekend ook wel tijd. Twee dagen lang heeft hij ons overal mee naartoe genomen. Alle mooie stranden, watervallen, plekjes etcetera hebben we gezien. Vooral de Blue Lagoon was erg mooi, evenals de Cascade watervallen en het strandje waarvanuit je via de zee, grotten in kon gaan...
Maandags besloot ik om te gaan duiken. De duikinstructeurs kwamen allemaal uit een dorp. Hier in Vanuatu leven nog veel stammen. Sam was mijn buddy en vertelde me veel over de stammen en het leven daar. De mensen lijken erg gelukkig te zijn met de manier waarop zij leven. Op mijn beurt liet ik hem dingen zien van Nederland. De uitwisseling was erg leuk. Hij had nog nooit iets anders dan Vanuatu gezien. Ik nog nooit een echte stam. Hierop nodigde hij mij en Rowin uit om later op de dag GRATIS naar zijn dorp te komen. Ik schrijf gratis expres met hoofdletters. Hier is het zo dat land toebehoort aan stammen. Wil je hun land op, dan betaal je. Zeker als 'rijke' buitenlander. Een eer dus om te mogen komen. Na een fantastische rondleiding!! dronken we kava. De plaatselijke 'lekkernij'.
Vanautu is een heerlijk eiland, maar het zou goed doen als het merendeel van de plaatselijke bevolking zou weten hoe om te gaan met toeristen. Een bord bij een kassa waar toeristenprijzen en localprijzen opstaan is toch wat bizar. Aan de andere kant krijg je van de locals aan het strand wel een braadstok met kip omdat je toerist bent. Of nootjes in de bus. En de traditie is: niet aannemen is onbeleefd. Dus at ik kip van het bot... Brrrr....
Ik zeg: allemaal een keer meemaken! Wanneer boeken jullie?

X

  • 17 December 2013 - 09:15

    Inge S.:

    Heey Daan,
    wat leuk! Zeker als je tussen de mensen zit/staat en veel van het land te weten komt. Heel interessant. Geniet er nog maar 'es goed van, zoals je zei, een keer meemaken alles! Groetjes!

  • 17 December 2013 - 10:41

    Annemie:

    aan je verhalen te lezen ga je nog wel heeeel veel levenservaring rijker worden als je thuis komt knap hoor dat je echt tussen het volk mengt daar . dat is pas reizen met feeling ;)
    ik wil je alvast daar nog fijne kerstdagen wensen en een spetterend oud en nieuw die op een andere tijdstip zal zijn dan wij haha !
    groetjes
    Annemie

  • 17 December 2013 - 12:20

    Jolanda Wouters:

    He Daan wat leuk om weer een van je ervaringen te lezen.
    Het is wel duidelijk dat jij en Rowin het super hebben!
    Geniet er van en heel veel plezier nog samen!

    En van deze kant vast hele fijne kerstdagen en de beste wensen voor 2014!

    xx Jolanda

  • 17 December 2013 - 12:41

    Jan Smale:

    Heerlijk reizen met de locals! Geniet ervan!

  • 17 December 2013 - 12:44

    Lidy:

    Wauw klinkt goed allemaal zeg!
    Ik ga deze zomer een paar dagen naar New York, vind ik al ver genoeg....
    Geniet ervan!!

  • 17 December 2013 - 14:42

    Rita Van Daalen :

    Nou dat klinkt allemaal super leuk en spannend , ik kijk er naar uit om al jou verhalen aan te horen voor een heel jaar gespreks stof hahaha Wens jou en Rowin alvast van deze kant fijne feestdagen al weet ik niet of het daar gevierd wordt ,en een gezond en gelukkig nieuwjaar. xxxxmama

  • 17 December 2013 - 20:57

    Wilco:

    Klinkt weer super. Wat gaaf dat je hebt gedoken! Hoe was dat? Genieten!!!!

  • 17 December 2013 - 22:42

    Gerda:

    Hee,

    Leuk om te lezen wat jij weer hebt meegemaakt! :) Super! Ik kijk uit naar jouw volgende verhaal... en ik wens jou alvast fijne 'warme' kerstdagen toe! Geniet er van nog!

    Liefs

  • 18 December 2013 - 10:07

    Rene:

    Wat een leuke verslag en kan ik me goed voorstellen hoe je daar cultuur verschil.
    Hier nu 8 graden donker nu om 10 uur, zie ik kleine regen
    Is Rowen al terug of niet?
    Fijne vakantie en ben benieuwd op volgende verslag
    Gr
    Rene

  • 18 December 2013 - 21:42

    Willie:

    daan ze zeggen dat de maan en de zon in die landen er groter uit zien is dat zo?ik wens jullie veel reisplezier ik ben trots op jullie.

  • 26 December 2013 - 13:18

    Jannie:

    Hoi Daan geniet er maar goed van ik vind het ook leuk om te lezen dat het goed met je gaat. gr Jannie

  • 27 December 2013 - 11:11

    Alie:

    Hoi Daan, wat ontzettend leuk om zo al lezend met je mee te reizen! Genoeg te doen en te beleven zo te zien! Geniet ervan en een hele mooie jaarwisseling gewenst! Groeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vanuatu, Efate

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

15 April 2014

Het eind?

13 April 2014

Het eind?

22 Maart 2014

Zucht... Wow...

06 Maart 2014

Ecuador the bomb

12 Februari 2014

Bienvenido amigos!!!!
Daan

Dit is even een test... Over iets meer dan twee weken gaat het beginnen. Dan ga ik op reis... Iedereen die nieuwsgierig is naar mijn reisschema... Zie hieronder!!! This is a test. Within 2,5 week I will start my journey! For all of you who is interested: check my schedule below 25 nov - 29 nov Tokyo 29 nov - 3 dec Singapore 4 dec - 10 dec Brisbane 10 dec - 13 dec New Caledonia 13 dec - 17 dec Vanuatu 17 dec - 3 jan Sydney to Melbourne 3 jan - 24 jan Cairns 24 jan - 27 jan Sydney 27 jan - 29 jan Santiago de Chili 29 jan - 31 jan Paaseiland 1 feb - 7 maart Quito 7 maart - 28 maart tour from Lima tot La Paz (organized) 28 maart - 14 april tour from La Paz to Buenos Aires (unorganized) 15 april: back home!

Actief sinds 22 Okt. 2013
Verslag gelezen: 1601
Totaal aantal bezoekers 15968

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: